گشتی در شهر ساحلی چمخاله

شهریورماه یکی از سالهای خوب خدا برای اولین بار سفری به چمخاله داشتم .علت انتخاب این قسمت از گیلان یکی به خاطر تعریفهایی بود که از انجا شنیده بودم و دیگر اینکه چون همه تورهای مسافرتی از شیراز به گیلان و مازندران فقط برای قسمتهای خاصی از شمال همچون ماسوله و قلعه رودخان و رامسر و… برنامه دارند و این نقاط را به کرات دیده بودم تصمیم گرفتم نقطه جدید دیگری را امتحان کنم.

چَمخاله، منطقه‌ای ساحلی در استان گیلان است. این منطقه در حدود ۱۰ کیلومتری شرق لنگرود ۲۰ کیلومتری شرق لاهیجان و ۳۹ کیلومتری غرب رودسر قرار دارد. این منطقه از لحاظ ساحلی دارای یکی از بهترین سواحل ماسه‌ای می‌باشد که همه ساله در فصلهای بهار و تابستان پذیرای جمع کثیری از مسافران و توریستها می‌باشد. ساحل چمخاله یکی از سواحل قدیمی و زیبای منطقه است که قبل از انقلاب دارای پلاژها و ویلاهایی بوده که پس ازانقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد. همچنین در سالهای گذشته به خاطر پیشروی آب دربا در ساحل چمخاله و به زیر آب رفتن مناطقی از ساحل تا مدتها چمخاله رونق چندانی نداشت و پس از متوقف شدن پیشروی آب دریا و بازگشت آن به خط ساحلی پیشین دوباره این منطقه رونق خود را بازیافت. همچنین با احداث مجتمع‌های توریستی چندی که در این منطقه ساخته شده و یا در دست ساخت می‌باشد هر ساله بر رونق آن افزوده می‌شود. اکثر ساکنان چمخاله از لک‌های جلالوند کرمانشاه میباشند. گویش آنان نیز لکی میباشد.بهترین جاذبه های چمخاله ساحل ماسه ای بسیارزیبا و رودخانه بزرگ چمخاله میباشد.

اواسط شهریور با خواهرم و یکی از دوستان به مقصد گیلان بلیط گرفتیم و هتل ۵ ستاره (ستاره دریا) در چمخاله را که حدود  یک سال از افتتاح آن می گذرد برای ۳ شب رزرو کردیم چون هزینه این هتل برای ویلایی که ما رزرو کردیم بالا بود (حدود  شبی چهارصد و پنجاه هزار تومان) برای کمتر شدن هزینه ها شب آخر در هتل ۳ ستاره ماندگار اقامت گرفتیم.

از گیلان به چمخاله با ماشین سواری حدود یک ساعت و ربع فاصله است که با تاکسی حدود چهل هزار تومان در می آید. در وهله اول ورود به شمال چیزی که شاید توجه شما را جلب کند خیل مسافران و ترافیک جاده ها در این فصل و کثیفی خیابان ها بخصوص در مناطقی است که مسافران در آنجا چادر زده و اقامت دارند. متاسفانه خیلی از گردشگران به نظافت محلی که مهمان آن می باشند توجه نمی کنند و به کرات این موضوع را خودم مشاهده کردم از پرتاب آشغال از ماشین به خیابان گرفته تا ریختن پوست هندوانه و خربزه و غیره در ساحلی که محل گذر کودکان و خانواده هاست و آتش زدن درختان جنگلی و غیره.امیدوارم روزی ما هم مثل دیگر کشورها از فرهنگ بالای گردشگری برخوردار شویم و شاهد این گونه موارد نباشیم.

به هرجهت ما طرفهای ظهر به هتل رسیدیم و به ویلایی که اجاره کرده بودیم (ویلای بسیار بزرگی بود که حداقل برای ۱۵ نفر جا داشت ) منتقل شدیم.هتل ستاره دریا دارای محوطه بسیار زیبایی است که چندین هکتار وسعت دارد دارای یک دریاچه مصنوعی در وسط محوطه است که پرندگان زیادی همچون ،حواصیل و غاز در آن به شنا مشغولند و دارای ۳ کبوترخانه بسیار بزرگ در وسط دریاچه که محل زندگی کبوتران بسیاری است. در اطراف دریاچه نیز به جز ساختمانها و ویلاهای هتل ویلاهای شخصی نیز وجود دارند که ویلای آقای جعفرپناهی نیز در اینجا واقع شده که یکی از زیباترین ویلاهاست و ایشان همیشه مشغول رسیدگی به باغچه منزل خود می باشند.در مجموع هتل زیبایی است ولی غذاهای خوبی ندارد روز اول ماهی سفید وکباب ترش رستورانش راکه امتحان کردیم دیگه به رستورانش نرفتیم؟!بیشتر مسافرانی که آمده بودند با ماشین های شخصی و به تعداد زیاد بودند چون ویلاها بزرگ و دارای آشپزخانه و دو اتاق خواب و سالنی بسیار بزرگ است و کلیه لوازم آشپزخانه از ظرف و ظروف و کتری و ماهیتابه و کارد و چنگال و…… برای پخت و پز مهیا است.بنابراین اگر بشود چند خانواده با هم به این ویلاها بیایند بسیار به صرفه است. البته این هتل دارای نواقصی هم است از جمله اینکه ۱- ساحل پشت هتل محوطه سازی درستی نداشت که بسیار حیف است هتلی با این محوطه زیبا محوطه ساحلی خاصی نداشته باشد.

۲- یک مورد نقص دیگر دور بودن هتل از چمخاله است که باعث می شود برای ارائه خدماتی که نیاز به بیرون هست همچون تعمیرات و غیره این هتل با مشکل مواجه شود.به طور مثال : چون قفل بالکن ما خراب بود بارها به متصدی هتل گفتیم ولی در این سه روزی که آنجا بودیم متاسفانه اقدامی در این مورد انجام نشد که بهانه آنها همین دوری راه و نبود تعمیر کاران بود که با کمی تدبیر میتوان این مسئله را نیز حل نمود!

۳- سومین نقص صبحانه آنجا بود که نسبت به ۵ ستاره بودن بسیار مختصر و دارای تنوع کمی بود و فقط شامل کره و مربا و پنیر و املت و سوسیس بود که به مقدار کم گذاشته میشد و در ضمن اصلا دستگاه آبمیوه و چایی نبود و آبمیوه ها به صورت پاکتی روی میز گذاشته میشد که برای هتلی ۵ ستاره بسیار جلوه زشت و نامتعارف است؟!!

شب نیز به رستورانی که در وسط دریاچه بود رفتیم و از موسیقی زنده و محیط زیبای آن لذت بردیم.فردا صبح بعد از صرف صبحانه جهت سوار شدن به تله کابین رامسر رفتیم صف چندین کیلومتری جمعیت مارا ازتصمیممان منصرف کرد و گرما و شرجی بودن هوا باعث شد بی نتیجه برگردیم و فقط ۵۰۰۰۰ تومان پولی که بابت تاکسی داده بودیم بر باد رفت. توصیه میشود برای استفاده از این تله کابین حتما صبح زود به آنجا بروید. در راه برگشت تنها جایی که ایستادیم برای عکس گرفتن پل خشتی لنگرود بود. این پل، روی رودخانه ای که لنگرود نام دارد و آب آن از یکی از نهرهای سفیدرود میباشد، و از میان داخل شهر عبور میکند، بنا شده است. طول این پل بالغ بر ۳۷ متر می‌باشد و عرض آن ۵/۴ متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطح رودخانه ۷۰/۹ سانتی متر می‌باشدو کنار بازار لنگرود واقع شده است من هم از فرصت استفاده کردم و ماهی دودی که عاشقشم و کمی زیتون گرفتم.

شب برای صرف شام به رستورانی که کنار ساحل بود رفتیم غذاهاش نسبت به هتل عالی بود و فضای ساحل و دریا و لمیدن روی تخته هایی که رستوران گذاشته بود همراه کباب شیشلیک و مرغ خوشمزه آرامش خاصی به آدم میداد به طوری که دوست نداشتم اونجارو ترک کنم تنها کمبودی که احساس میشد نبود یک موسیقی ملایم بود که بایستی رستوران این کار را انجام دهد تا رونق و شورونشاط بیشتری ایجاد کند.

فردا تصمیم گرفتیم به ارتفاعات بالاتری از سطح دریا برویم تا کمی از گرمای شرجی فرار کنیم مقصد ما دیلمان در ارتغاعات سیاهگل بود راه بسیار زیبا بود و هر چه بالاتر می رفتی انبوه درختان غوطه ور در مه جلوه بیشتری پیدا میکرد. با رسیدن به دیلمان طبیعت دگرگون میشود انگار وارد دنیای دیگری میشوید دیگر از درختان انبوه خبری نیست و زمین کمی خشک است و قهوه ای ،دیلمان شهر بسیار کوچکی است با سبک و سیاق زندگی روستایی در آنجا می توانید از محصولات همان محل همچون پنیر و دوغ و کره محلی خرید کنید و یا برای کباب از گوشت تازه قصابی شده بهره ببرید.

با اتمام روز آخرین شب را در هتل ستاره دریا سپری کردیم و فردا به هتل ماندگار رفتیم،هتلی کوچک در کنار پل فلزی چمخاله مزیت این هتل واقع بودن در شهر چمخاله و نزدیکی به پلاژها و ساحل و مرداب می باشد ولی معایب آن این بود که اتاقهای رو به خیابان بسیار پر سرو صداست و پنجره ها دارای دو جدار برای کم کردن صدا نیست.عیب دیگر ان معیوب بودن وسایل و کثیفی حمام و دستشویی است که با توجه به اینکه یک سال از افتتاح آن بیشتر نمی گذرد عجیب است؟! برخورد کارکنان خوب است ولی صبحانه بسیار فقیرانه و امکانات کم هتل توی ذوق آدم میزند در مجموع از این دو هتل در چمخاله زیاد راضی نبودیم و به نظر من با استانداردهای جهان که هیچی با استانداردهای ایران هم نمی خواند و جا دارد مسئولین در این رابطه چاره ای بیاندیشند؟! بعد از ظهر با قایق گشتی در مرداب داشتیم که بابت یک ساعت ۱۵۰۰۰۰ تومان گرفت؟!!! شب هم در رستوران سالار غذاهای محلی چون باقلا قاتق و میرزا قاسمی و کباب اوزون برون خوردیم که جایتان خالی بود.نکته ای که از  آن خوشم اومد این بود که در چمخاله همه با هم فامیلند و هوای همدیگر را دارند و خانوادگی کار و کاسبی می کنند. مثلا قایقران با صاحب هتل فامیل بودند و برای هم مشتری جور می کردند یا همین رستوران از بچه تا بزرگسال خانوادگی دست در دست هم اداره اش می کردند.

به هر حال سفر ما نیز صبح فردا با رفتن به قرودگاه گیلان و پرواز به شیراز به اتمام رسید. ولی تاسف من از کمبودهایی که در خطه زیبای شمال با تمام جاذبه ها و زیبایی هایش هست ادامه دارد امیدوارم هر روز بیشتر از پیش با رفع نواقص و کمبودها در زمینه گردشگری در ایران شاهد سفرهای داخلی بیشتری توسط هموطنانمان باشیم.

برای رزرو واحد های شمال همچین چمخاله با شماره تماس ۰۲۱-۸۸۷۰۳۹۲۱ و یا ۰۹۱۲۰۲۴۶۹۲۱